Η ακοή, σε αντίθεση με την ομιλία, αναπτύσσεται νωρίς στο έμβρυο και λειτουργεί πλήρως κατά τη γέννηση. Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό και προσεγγίζει τα αναπτυξιακά ορόσημα σε διαφορετικούς χρόνους. Σε κάθε περίπτωση, συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας εάν έχετε αμφιβολίες για την ανάπτυξη του παιδιού σας.
Ορόσημα που σχετίζονται με την ομιλία και την ακοή
Γέννηση έως 3 μηνών
- Αντιδρά σε δυνατούς ήχους με αντανακλαστικά ξαφνιάσματος
- Καταπραΰνεται και ηρεμεί από απαλούς ήχους
- Γυρίζει το κεφάλι προς το μέρος σας όταν μιλάτε
- Ξυπνά από δυνατές φωνές και ήχους
- Χαμογελά ως απάντηση στις φωνές όταν του μιλάνε
- Φαίνεται να ξέρει τη φωνή σας και ησυχάζει όταν σας ακούει
4 έως 6 μήνες
- Κοιτάζει ή στρέφεται προς έναν νέο ήχο
- Απαντά στο «όχι» και αλλάζει τον τόνο της φωνής
- Μιμείται τη δική του φωνή
- Απολαμβάνει κουδουνίστρες και άλλα παιχνίδια που κάνουν ήχους
- Αρχίζει να επαναλαμβάνει ήχους
- Φοβάται από δυνατή φωνή ή θόρυβο
7 έως 12 μήνες
- Ανταποκρίνεται στο δικό του όνομα, στο κουδούνισμα του τηλεφώνου ή στη φωνή κάποιου, ακόμα και όταν δεν είναι δυνατά
- Γνωρίζει λέξεις για κοινά πράγματα (όπως, «κύπελλο» ή «παπούτσι») και νοήματα (όπως, «αντίο»)
- Κάνει φωνές, ακόμα και όταν είναι μόνο
- Αρχίζει να ανταποκρίνεται σε αιτήματα (όπως, “έλα εδώ”)
- Κοιτάζει πράγματα ή εικόνες όταν κάποιος μιλά για αυτά
- Απολαμβάνει παιχνίδια όπως “κούκου- τζα”
- Μιμείται απλές λέξεις και ήχους
- Μπορεί να χρησιμοποιήσει μερικές μεμονωμένες λέξεις με νόημα
1 έως 2 χρόνια
- Ακολουθεί εντολές ενός βήματος όταν εμφανίζεται με μια χειρονομία
- Χρησιμοποιεί συχνά λέξεις που έχει μάθει
- Χρησιμοποιεί προτάσεις δύο έως τριών λέξεων για να μιλήσει και να ζητήσει πράγματα
- Λέει περισσότερες λέξεις καθώς περνάει κάθε μήνας
- Δείχνει ορισμένα μέρη του σώματος όταν του ζητηθεί
- Κατανοεί απλές ερωτήσεις «ναι-όχι» (όπως, «Πεινάς;»)
- Κατανοεί απλές φράσεις (όπως στο φλιτζάνι ή στο τραπέζι)
- Απολαμβάνει να του διαβάζετε
- Κατανοεί “όχι τώρα” και “όχι άλλο”
- Επιλέγει πράγματα κατά μέγεθος (όπως, μεγάλα ή μικρά)
- Ακολουθεί εντολές δύο βημάτων (όπως, “Πάρε τα παπούτσια σου και έλα εδώ.”)
- Κατανοεί πολλές λέξεις δράσης (όπως τρέξιμο ή άλμα)